Формування предметних компетентностей при
розв ’язуванні розрахункових задач з хімії.
Одним із шляхів оновлення змісту освіти й узгодження його із сучасними потребами є орієнтація на розвиток компетентностей та створення ефективних механізмів їх упровадження. Вирішення проблеми реалізації компетентнісного підходу в процесі навчання хімії передбачає розробку методичних засад компетентнісного підходу до формування хімічних понять, розвитку умінь і навичок, набуття практичного досвіду.
Методику формування хімічних понять, реалізації компетентнісного підходу в хімічній освіті розкрито в дослідженнях Н.М. Буринської, Л.П. Величко, О.Г. Ярошенко, А.К. Грабовського , І.В. Родигіної, М.М. Савчин та інших. Загальнометодичні аспекти проблеми реалізації компетентнісного підходу в освіті досліджують вітчизняні і зарубіжні вчені О.І.Пометун, О.Я.Савченко, Л.В.Сахань, А.В.Хуторський,С.Є. Шишов та інші.
Оновлення змісту шкільної хімічної освіти відбувається на засадах принципів гуманізації, диференціації, орієнтації на особистість учня. Зміст хімічної освіти визначається метою і завданнями, які суспільство ставить перед школою на певному етапі історичного розвитку. Провідними чинниками змісту такої освіти є орієнтація на особистість учня, перспективи розвитку науки, можливості навчального процесу, можливості самого учня, потреби особистості.
Отже, зміст хімічної освіти має спиратися на: - орієнтацію на учня як суб’єкта освіти; - концепцію чотирикомпонентного змісту освіти (знання, способи діяльності, досвід творчої діяльності, досвід емоційно – ціннісного ставлення);
Формування вміння навчатися залежить від значної кількості факторів. Оцінюючи рівень самостійності школярів на уроках хімії, вчитель, констатує вміння дитини самостійно оперувати хімічною термінологією, розв’язувати задачі, відповісти на запитання, опрацювати матеріал за підручником, провести хімічний експеримент. Однак, важливо знати чи може учень самостійно проаналізувати шлях до вирішення завдання, усвідомити труднощі пошуку відповіді, сформулювати запитання. Отже, учитель повинен працювати над удосконаленням методики проведення уроку з урахуванням ефективних форм і методів навчання, які сприяють популяризації хімічних знань, розвитку інтересу учнів до сучасної хімічної науки.
Компетентність – загальна здатність людини раціонально діяти у різноманітних ситуаціях, ефективно розв’язувати актуальні проблеми у різних сферах життєдіяльності. Компетентність є кінцевим результатом навчання, мета якого полягає у формуванні й розвитку особистості учня, розкритті його здібностей і талантів. Компоненти структури компетентностей, основні його елементи це: знання, діяльність, мотивація, цінності. Усі вони взаємодоповнюють і знаходяться під впливом соціальної взаємодії. Вчені пропонують різні підходи до виокремлення певних груп компетентностей.
Усі ці компоненти тісно пов’язані між собою. Особливого значення вчителі надають набуттю учнями предметних і загальнопредметних компетентностей, як фундаменту на якому базуються ключові компетентності. До загальнопредметних компетентностей відносяться компетентності, що формуються в межах певної освітньої галузі, а до предметних – ті, що формуються під час вивчення окремих предметів.
Компетенція – це сукупність компонентів: мотиваційного, що виражає глибоку зацікавленість у даному виді діяльності; цільового, пов’язаного з умінням визначити особисті цілі складанням особистих проектів та планів; усвідомленим конструюванням конкретних дій, вчинків, які забезпечать досягнення бажаного результату; орієнтаційного – обізнаність учня щодо власних сильних і слабких сторін; функціонального, що передбачає здатність використовувати знання, уміння і способи діяльності як базис для формування власних варіантів дій, прийняття рішень; контрольного - закріпленні правильних способів діяльності; оцінного – визначення результатів діяльності. Знання є важливим елементом компетентності. Вони повинні бути: науковими, глибокими, міцними, систематичними, різнобічними. Українські вчені визначили сім ключових компетентностей школярів: уміння вчитися, загальнокультурна, громадянська, підприємницька, соціальна, з інформаційних і комунікаційних технологій, здоров’язберігаюча. Уміння вчитися програмує індивідуальний досвід самостійного учіння. Дитина, яка уміє самостійно вчитися, в майбутньому зможе самостійно та творчо працювати, жити. Компетентність передбачає, що учень сам визначає мету навчально – пізнавальної діяльності; планує свою діяльність, організовує працю для досягнення мети; відбирає знання, способи для розв’язання задачі; виконує в певній послідовності дії, прийоми; усвідомлює свою діяльність і практично її удосконалює; має навички самоконтролю та самооцінки.
Загальнокультурна компетентність стосується розвитку культури особистості. Вона передбачає вміння аналізувати та оцінювати найважливіші досягнення національної та світової культури, орієнтуватися у культурному та духовному надбаннях; користуватися рідною мовою, знати іноземні мови; спрямовувати самовиховання на єдність індивідуальних, національних, загальнокультурних цінностей; бути толерантною.
Громадянська компетентність передбачає наступні здібності: орієнтуватися у проблемах суспільно – політичного життя держави, знати про роботу органів місцевого самоврядування; захищати власні інтереси, права і свободи у законних межах; приймати індивідуальні та колективні рішення, враховуючи інтереси та потреби громадян, держави; використовувати способи діяльності, що відповідають чинному законодавству України.
Підприємницька передбачає реалізацію здібностей: співвідносити власні інтереси з інтересами людей, суспільства; організовувати власну трудову діяльність, орієнтуватися в етиці трудових відносин; аналізувати й оцінювати власні професійні можливості, здібності та співвідносити їх з потребами ринку праці; складати плани підприємницької діяльності, власні бізнес – проекти; поширювати інформацію про результати своєї діяльності.
Соціальна передбачає такі здібності: продуктивно працювати, проектувати стратегію свого життя; вміти розв’язати конфлікти, брати на себе відповідальність за прийняті рішення та їх виконання; визначати мету спілкування, вміти налаштовуватися на спілкування; планувати, розробляти, й реалізовувати спільні проекти.
Компетентності з інформаційних і комунікативних технологій (ІКТ) передбачають вміння застосовувати ІКТ у навчанні та житті; раціонально використовувати комп’ютер та комп’ютерні засоби для розв’язання задач, збору інформації, її систематизації, зберіганні. Здоров’язберігаюча компетентність передбачає збереження власного фізичного, психічного, соціального та духовного здоров’я. Тому потрібно опанувати певними життєвими навичками, що сприяють компонентам здоров’я.
Під поняттям «компетентнісний підхід» розуміють формування й розвиток ключових і предметних компетентностей особистості. Компетентнісний підхід у системі сучасної освіти можливий за умови поєднання двох взаємозалежних ланок – компетентний педагог, компетентний учень. Компетентний педагог – це вчитель з високим рівнем професійних, педагогічних, психологічних, соціальних якостей. До системи компетентностей учня входять: уміння вчитися, здоров’язберігаюча, загальнокультурна (комунікативна), соціально – трудова, інформаційна. Компетентнісний підхід передбачає спрямованість процесу навчання на забезпечення здатності учнів використовувати засвоєні поняття для пояснення процесів і явищ навколишнього світу, ефективного вирішення життєвих ситуацій, раціонального розв’язання практичних проблем. При підготовці до занять вчитель повинен керуватися принципами педагогічної техніки. Їх усього п’ять.
Принцип волі вибору, що означає по можливості давати дітям право вибору. Наприклад, задаємо кілька однотипових задач, а учень сам вибирає, яку розв’язувати.
Принцип діяльності означає, що засвоєння знань, умінь і навичок організовувати у формі діяльності. Принцип зворотнього зв’язку: від учителя до учня, від учня до учителя за допомогою різних прийомів.
Принцип ідеальності означає максимально використовувати можливості, знання, інтереси учнів, що дасть позитивні результати. Принцип відкритості – прагнення до самопізнання та саморозвитку. Керуючись даними принципи при організації навчально – виховного процесу ми отримаємо позитивний результат. Якщо правильно узгодити зміст і форми навчання з інтересами школярів, то вони самі будуть прагнути дізнатися, а що далі буде.
РОЗВИТОК КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ НА УРОКАХ ХІМІЇ Поставити справу так, щоб усе, що підлягало вивченню, вивчалося легко, швидко, ґрунтовно. Я.А. Коменський
Як забезпечити учня необхідною сумою знань, як навчити його здобувати знання й відчувати при цьому радість, задоволення собою та своїми досягненнями ? Потрібно шукати нові підходи, результативні форми та методи роботи. Процес навчання і виховання спрямовую на розвиток ключових компетентностей шляхом використання інноваційних технологій. Така форма організації навчально – виховного процесу створює комфортні умови, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.
Головне завдання вчителя правильно обрати той чи інший метод, вдало використати його на певному етапі уроку. Важливе значення має рівень обізнаності педагога із технологією, методом, прийомом, вміння правильно підібрати завдання для учнів, врахувати умови проведення заняття. Використовую часто на уроках прийом «Коло ідей».
Мета – залучити усіх учнів до обговорення поставленого питання. До прикладу при вивченні у 8 класі хімічних властивостей кислот пропоную вибрати, з якими речовинами буде реагувати хлорид на кислота, написати відповідні рівняння реакції.
Щоб швидко включити учнів у діяльність, підвищити мотивацію до навчання, надати можливість удосконалювати вміння висловлювати власну думку, відпрацьовувати вміння говорити чітко і лаконічно, мислити я використовую прийом «Незакінчені речення» . Наприклад, коли вивчаємо у 8 класі тему «Історичні відомості про спроби класифікації хімічних елементів» використовую цей прийом.
Незакінчене речення:
а) Одна з перших спроб класифікації хімічних елементів це поділ на _________ і _________
б)Німецький вчений Деберейнер виділив _________, у яких середній елемент має __________ властивості
Подобається «Комбінована система організації навчально – виховного процесу М.П. Гузика», яка базується на компетентніснвому підході до розвитку дитини, з урахуванням її природних задатків. У відомого педагога нетрадиційні підходи до типології компетентностей, сформовано нові технологічні складові формування компетентностей у школярів.
Завдання до теми «Оксиди» 1. З даного переліку виписати формули оксидів, назвати їх:Cu2O, MgS, KOH, SO2, NaCl, CrO3 , Na2CO3 , N2O, HNO3 , Fe2O3 2. «Хімічний тренінг» Розподіліть оксиди: CO2,NO, NO2, Na2O, Al2O3, SiO2 ,P2O5 , Cr2O3.а) за характером хімічних властивостей оксидів;б) за значенням валентності хімічного елемента, який утворює оксид 3. З’єднайте стрілками воду з тими оксидами та металами, з якими вона взаємодіє. Складіть рівняння хімічних реакцій, розставте коефіцієнти.Hg, CaO, PbO, ZnO, CO2, FeO, Na2O, SO2, P2O5, K2O, H2O, Na, Fe, Cu, K, Zn, Ca . 4. Закінчіть рівняння реакцій: K2O + H2O =
Na2O + H2O =
SO3 + H2O =
BaO + H2SO4=
I2O5 + NaOH =
KOH + P2O5 =
Li2O + H3PO4 = MgO + CO2 = N2O5 + CaO = 5. Запишіть пропущені в рівняннях формули, розставте коефіцієнти:
Na2O + …= NaOH
… + H2O = HNO3 MgO + … = Mg3(PO4)2 Ba(OH)2 + … =BaCO3 + H2O … +SO3 = CaSO4 6. Закінчіть рівняння реакцій:
а) барій оксид + вода = б) сульфур (ІV) оксид + вода =
7. Скласти рівняння реакцій між водою та: а) літієм, б) калій оксидом. 8. В якому з оксидів валентність елемента найбільша: а) N2O, б) Na2O, в) CO, г) WO3. Визначте масову частку Оксигену в цьому оксиді. 9. «Ланцюг»:
а) Li –Li2O – LiOH – Li2SO4 б) C – CO2 – H2CO3 – Na2CO3 в)S – SO2 – SO3 – H2SO4 – K2SO4
10. У реакцію з фосфор (V) оксидом вступила вода масою 27 г . Яка маса ортофосфатної кислоти утворилася?
До прикладу: І. Завдання на класифікацію. Класифікуйте запропоновані кислоти: H2CO3, HBr, H2SO4, HCl, HI, H3PO4, HNO3, H2SO3, HF, H2SiO3.За: а) валентністю кислотного залишку; б) за складом. ІІ. Завдання на встановлення відповідності. Встановіть відповідність між запропонованими оксидами та основами: Na2O, CuOH, MgO, NaOH, Al2O3, Cu(OH)2, CuO, Mg(OH)2, Cu2O, Al(OH)3. ІІІ. Завдання на аналіз тверджень. Проаналізуйте твердження, якщо Ви вважаєте його правильним, у колонці «Відповідь» поставте знак «+», в іншому випадку «-».
N
|
Зміст твердження
|
Відповідь
|
1.
|
Електроліти – речовини, розчини або розплави яких,проводять електричний струм.
| |
2.
|
Неелектроліти – речовини, що у кристалічному стані не проводять електричний струм
| |
3.
|
До електролітів належать речовини з неполярними або слабкополярними зв’язками.
| |
4.
|
До електролітів належать розчинні сполуки солі, кислоти, основи.
| |
5.
|
Властивості водних розчинів електролітів визначаються властивостями йонів.
| |
6.
|
Електролітичною дисоціацією називається процес розпаду речовини на молекули при розчиненні у воді.
| |
7.
|
З погляду теорії електролітичної дисоціації основами називаються електроліти, що дисоціюють на катіон металічного елемента та гідроксид – аніон.
| |
8.
|
Спільні властивості кислот обумовлюють катіони кислотних залишків.
| |
9.
|
Сіль – це електроліт, що дисоціює на катіон кислотного залишку та аніон металічного елемента.
| |
10.
|
Слабкі електроліти – це електроліти, що практично повністю розпадаються у водному розчині на йони.
| |
11.
|
Сильні електроліти мають ступінь дисоціації більший за 30%.
| |
12.
|
До сильних електролітів належать усі добре розчинні солі, деякі кислоти та усі розчинні у воді основи.
|
ІV. Завдання на встановлення невідомої величини чи речовини H2O – 18, O2 – 2, CO - ?, N2 – 2, CO2 – 44, ? – 3. V. Завдання на встановлення послідовності. Розташуйте речовини у порядку зростання валентності першого хімічного елемента: Al2O3, MnO2, NO, SO3, Cu2O, P2O5. Під час виконання таких завдань учні вчаться логічно мислити та аналізувати, закріплюють навички використання набутих знань на практиці. Такі завдання можна використовувати різних етапах уроку (перевірка домашнього завдання, мотивації пізнавальної діяльності, закріплення). Використання ігрових методів навчання для формування творчої пізнавальної діяльності школярів. Сьогодні гра – це діяльність, яка полягає в інтеракції між окремими учнями або групами учасників, об’єднаними для реалізації певних ідей.
Гра привчає учнів мислити, виділяти головне, узагальнювати, розвиває пам’ять. Дидактичні ігри можна поділити на індивідуальні, групові, парні. Досить поширеними у використанні є хімічне лото, хімічне доміно, кросворди тощо.
Наведу кілька прикладів. Знайомлячись у 7 класі з періодичною системою хімічних елементів Д.І.Менделєєва можна використати хімічне доміно. Умови гри у хімічне доміно (за А. Вяткіним). Готуємо картки із символами хімічних елементів, формуємо з них колоду, перемішуємо її. Кожен гравець отримує по шість карток. Решта залишається в колоді. Перший гравець викладає будь – яку картку на клітинку таблиці Д.І.Менделєєва, яка їй відповідає. Кожний наступний гравець має викласти картку із символом хімічного елемента, який знаходиться поряд:зверху, знизу, з лівого або правого боку. Якщо необхідної картки немає, гравець бере її з колоди або пропускає хід. Виграє той, хто першим виклав свої картки.
При вивченні цієї ж теми можна використати хімічне лото. Умови гри у хімічне лото (за А.Вяткіним). Спочатку гравці розподіляють між собою ділянки таблиці Д.І.Менделєєва таким чином, щоб у кожного була однакова кількість хімічних елементів. Ведучий бере картку й називає хімічний елемент. Той гравець, на ділянці якого є такий хімічний елемент, каже: «Це мій», забирає картку й кладе її на відповідну клітинку періодичної системи Виграє той, хто першим заповнить свою ділянку. Можна ускладнити завдання при використанні гри хімічне лото, хімічне доміно і запропонувати учням ще й характеризувати хімічні елементи.
Використання кросвордів якісно впливає на процес навчання. Можна використовувати стандартний кросворд, який передбачає відповіді на поставлені запитання; у разі правильної відповіді в учнів з’являється підказка у вигляді окремих літер, що допомагає при вирішенні наступних питань. Можливим є і інший варіант. Учням повідомляється ключове слово і кількість літер у певних словах. Перед ними ставиться завдання встановити, що означають зашифровані слова. Можна ускладнити завдання, не лише підібрати слова, а й сформулювати запитання. У 8 класі під час вивчення теми «Будова електронних оболонок атомів» можна запропонувати розгадати наступний кросворд.
Гру – змагання «Перегони» можна використовувати при вивченні різних тем. До прикладу у 7 класі при вивченні теми «Складання формул бінарних сполук за відомою валентністю» пропоную скласти формули за відомими валентностями: IV; II; V; II; II; II; IV; II; I; II; II; II; III; II; - Mn O; Cl O; N O; C O; Na O; C O; S O.
У 8 класі після ознайомлення із класами неорганічних речовин пропоную із переліку символів та окремих числівників скласти усі можливі формули і розподілити їх за классами: S, Cr, K, Zn, H, O, Cl, N, Na, P, 2, 3, 4, 5.
Гру «Сортувальник» можна використовувати у різних класах при вивченні окремих тем. До прикладу, у 7 класі при вивченні теми «Складання формул бінарних сполук за валентністю» пропоную погрупувати неорганічні речовини за валентністю першого хімічного елемента: Na2O, N2O5 , CuO, ZnO, Cr2O3 , MgO, Cu2O, PbO2 , V2O5 , Fe2O3 , SO3 , CrO3 .
У 9 класі при вивченні теми «Електролітична дисоціація. Електроліти, неелектроліти» пропоную учням завдання розподілити запропоновані речовини на електроліти та неелектроліти, заповнивши таблицю:
Електроліти
|
Неелектроліти
|
CO2, H2SO4, CuCl2 ,Fe(OH)2, Al2(SO4)3, H2SiO3, NaOH, BaSO4, K2CO3, вугілля.
З метою повторення вивченого матеріалу часто використовую гру «Так – Ні». Я зачитую питання і відповідь, а учні повинні дати відповідь «Так» чи «Ні».

Ось такі запитання звучать для школярів при вивченні у 7 класі теми «Кисень».
1. Молекулярна формула кисню – О2
2. Відносна молекулярна маса кисню – 16
3. За звичайних умов кисень перебуває у рідкому стані
4. Кисень- найпоширеніший елемент на Землі
5. Оксиген становить майже 90 % маси гідросфери
6. Рідкий кисень має синє забарвлення
7. Калій перманганат розкладається з виділенням кисню
8. Каталізатори – речовини, що прискорюють швидкість хімічних реакцій
9. Кисень підтримує дихання і горіння.
10.Оксиген утворює дві прості речовини: кисень та озон.
При ознайомленні учнів із періодичною системою хімічних елементів Д.І.Менделєєва у 7 класі використовую гру «Хто зайвий».
Тема – Користь чи шкоду приносять солі, основи, кислоти, оксиди людині та навколишньому середовищу? Учні отримують план дискусії. Це дає їм можливість підготуватися, опрацювати додаткову літературу, зробити нотатки з даного питання. На початку дискусії обговорюємо і приймаємо правила, яких необхідно дотримуватися. Атмосфера у класі повинна бути доброзичливою. Учитель має обов’язково підготувати запитання, щоб коригувати обговорення даної теми. Для підведення підсумку необхідно залишити 5 – 7 хвилин. Добре, якщо учні самі підсумують за попередньо запропонованою схемою; в іншому випадку, задаючи додаткові запитання потрібно узагальнити почуту інформацію. Згідно нових програм, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 29.05.2015 року № 585 «Про затвердження змін до навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня» введено нову рубрику «Навчальні проекти». Метод проектів спрямований на творчу самореалізацію особистості в процесі самостійної роботи, відіграє важливу роль у формуванні ключових компетентностей учня, оскільки потребує самостійного здобуття знань чи застосування набутих, набуття умінь у виконанні практичних дій. Підсумковий урок у 7 – му класі з теми «Фізичні та хімічні явища» провели у формі захисту навчальних проектів. Діти отримали завдання зібрати і систематизувати матеріал за такими напрямками: - Фізичні та хімічні явища у харчовій промисловості; - Фізичні та хімічні явища у природі; - Процеси, що спостерігаються при використанні хімічних засобів у побуті; - Використання хімічних засобів для дотримання особистої гігієни - Фізичні та хімічні явища в усній народній творчості.
Повторення понять, які будуть використовуватися на уроці здійснюю через використання прийому «Мозковий штурм». Це сприяє мотивації навчальної діяльності, актуалізації опорних знань; спонукає учнів проявляти уяву та творчість, вільно висловлювати думку, дає змогу за обмежений проміжок часу повторити матеріал.

Практичні аспекти формування ключових компетентностей через розв’язання розрахункових задач. Мотив навчання – це внутрішній чинник кожної дитини. Пізнавальні мотиви лежать в основі самого процесу навчання. Вони зумовлені змістом навчального матеріалу, діяльністю учнів на уроці, стосунками між учителем та учнями; спонукають учня вчитися, впливають на його ставлення до навчальної діяльності й позначаються на якості набутих знань. Систематичне розв’язання розрахункових задач з хімії сприяє свідомому засвоєнню хімічних знань, формуванню логічного мислення, розвитку розумової діяльності, навчає практичному використанню набутих знань. Введення задач у навчальний процес дає змогу реалізувати наступні принципи навчання: - забезпечення самостійності й активності учнів; - досягнення єдності знань і вмінь; - встановлення зв’язку навчання з життям.
Розрахункові задачі можна використовувати на всіх етапах навчального процесу:
· Під час вивчення навчального матеріалу;
· Вироблення оптимальної методики підходу до теоретичного обґрунтування умови задачі;
· Працелюбність;
· одні стимулюють більш глибоке засвоєння теоретичних питань, зокрема закони, тому їх слід віднести до групи теоретичних задач;
I. Обчислення за хімічними формулами
III. Обчислення за рівняннями хімічних реакцій:
Існує кілька методів розв’язування розрахункових задач, зокрема – аналітичний, синтетичний та фізичний.За аналітичним та синтетичним методами розв’язування задачі починається з ланцюжка, логічно пов’язаних між собою висновків, які випливають один з одного, причому ланцюжок будується від шуканого числа до даних в умові задачі. Перевагою цих методів є швидкий розвиток умінь самостійного розв’язувати задачі, продуктивно та логічно мислити, до того ж помилка при такому методі може виникнути на етапі вибору даних.Фізичний метод є універсальним і підходить для розв’язування задач різних типів, для програмування і використання сучасних комп’ютерів. Він дає можливість побачити хід міркування учня, його розуміння суті явищ. Особливістю цього методу є необхідність більш глибокого і широкого розуміння значення хімічних формул, рівнянь хімічних реакцій, уміння мислити в «молях». обов’язковою умовою використання фізичного методу є (крім знань з хімії) високий рівень математичної підготовки, уміння працювати з формулами.Для виконання задач як ефективного методу навчання, які розвивають мисленеві здібності учнів, необхідні певні умови:1. Наявність запасу опорних знань;
І саме виконання цих умов забезпечує вчителю підпорядкувати всі процеси психічної діяльності кожного учня, визначену мету і керувати ними, підводити учнів до здійснення поставленої мети і тим висновкам, які випливають у вирішенні задачі.Задачі повинні сприяти значному розширенню і поглибленню пізнавальної активності учнів, формуванню мислення, а воно в свою чергу забезпечує осмислення і міцне засвоєння знань з хімії.

1. Прочитайте умову задачі, повторіть її своїми словами, з’ясуйте, що дано та що треба знайти.
На початкових етапах розв’язуємо типові задачі, які потребують вміння застосовувати на практиці теоретичні знання і проводити елементарні розрахунки. Розрахункові задачі можна використовувати на усіх етапах навчального процесу: вивченні нового матеріалу, перевірці та контролю знань.
Ag2 O = 2Ag + O
До прикладу: виведіть формули сполук, які призводять до кислотних дощів, якщо відомо, що масова частка Нітрогену становить 30,43 %, масова частка Сульфуру становить 50%. Відомо, що це оксиди. Можна запропонувати наступну задачу. Під час повернення до Землі через тріщину в корпусі корабля стався витік кисню. Потрібно терміново отримати кисень. Центр керування на Землі пропонує розкласти воду під дією електричного струму. Потрібно обчислити масу води для отримання
Використовую і більш складні комбіновані задачі, розв’язання яких потребує пошуків нестандартних розв’язків, сприяє формуванню творчого мислення. До прикладу у 9 класі при вивченні теми «Розчини» пропоную задачі такого типу складності. До розчину хлоридної кислоти об’ємом 60 мл з масовою часткою кислоти 20 % і густиною 1,1 г/мл додали надлишок цинку. Обчисліть, яку масу цинк хлориду можна буде виділити з одержаного розчину.
Часто використовую у роботі тестові завдання. Їх застосування сприяє актуалізації і систематизації знань, розвитку інтелектуального потенціалу на різних етапах підготовки та перевірки навчальних досягнень учнів.
Тестові завдання на встановлення відповідності понять першого та другого стовпчиків і подати відповідь у вигляді комбінації букв та цифр. Також використовую завдання, у яких потрібно розмістити у правильній послідовності відповіді згідно зі запропонованими завданнями. Після пояснення нового матеріалу пропоную тести, де потрібно вибрати правильне твердження і аргументувати його. На закріплення пропоную тестові завдання з наступною дискусією. До прикладу у 9 класі при вивченні теми «Будова електронних оболонок атомів хімічних елементів» пропоную встановити відповідність між кількістю валентних електронів в основному стані та хімічним елементом.
До прикладу, перед розв’язуванням розрахункових задач можна запропонувати виконати тестові завдання
1.Вкажіть одиницю вимірювання молярної маси: а) г; б) г/моль; в) а.о.м.; г) моль.
2. Вкажіть формулу за допомогою якої можна обчислити кількість речовини: а) п = m/М; б) п = m| V; в) n = m M
3. Вкажіть густину за воднем вуглекислого газу: а) 1,52; б) 22; в) 11. Вкажіть відповідність між величинами і одиницями вимірювання: 1) п а) л/моль 2) m б) л 3) М в) г 4) VM д) моль Вкажіть значення сталої Авогадро: а) 6,02 * 10 -23; б) 6,02 * 1023; в) 6,02 *10 22 г ) 6,02 * 1024.
Часто використовую підбірку тестових завдань з однією правильною відповіддю. До прикладу, при вивченні у 8 класі неорганічних сполук пропоную наступні завдання: 1.Сполука, що належить до амфотерних гідроксидів – це: а) Ba(OH)2 ; в) CH3OH; б) Mn(OH)2 ; г) Zn(OH)2
2. Формула несолетворного оксиду:а) CO; в) SiO2; б) CO2 ; г) PbO2
3. Формула кислої солі: а) NaHCO3 ;б) NaO(O)C-H; в) NaOCH3 ; г) NaO(O)CCH3
Виконання тестових завдань дає можливість не тільки усунути прогалини у знаннях і вміннях, а сприяє формуванню в учнів самоконтролю та самокоригуванню. Виконуючи ці завдання школярі готуються до виконання складніших творчих завдань, які сприятимуть розвитку вмінь встановлювати причинно – наслідкові зв’язки, логічно розмірковувати, порівнювати й узагальнювати, встановлювати нові зв’язки між знаннями, переносити уміння і навички в нові умови, готуватися до зовнішнього незалежного оцінювання.
Виконання тестових завдань дає змогу учневі поглиблювати рівень засвоєння теоретичного матеріалу, закріплювати уміння вирішувати проблемні завдання, розрахункові задачі.
Ще одна форма роботи, яка сприяє формуванню вміння здобувати знання є робота з підручником. Опрацьовуючи навчальний матеріал, учні вчаться вибирати головне, систематизувати прочитане. Допомагає їм у цьому виконання окремих завдань. Зокрема, складання логічних схем, заповнення таблиць тощо. У 7 класі при вивченні теми «Кругообіг Оксигену в природі. Використання кисню» пропоную учням, користуючись текстом підручника скласти логічну схему «Кругообіг кисню в природі». У 8 класі при вивченні теми «Кристалічні гратки» пропоную учням заповнити порівняльну таблицю фізичних властивостей речовин з різними типами кристалічних граток.
Формування предметних компетентностей у школярів через використання групових форм роботи. Учням подобається працювати в групах. Під час групової роботи на уроці учні із пасивних учасників перетворюються на активних суб’єктів власного навчання, відтворюють засвоєні знання, пояснюють їх один одному, здійснюють перевірку, поповнюють словниковий запас новими термінами, ознайомлюються із новітніми досягненнями науки, заповнюють таблиці, пропонують власні проекти.
І группа
|
ІІ група
|
ІІІ група
|
Натрій силікат
|
Барій сульфат
|
Калій сульфіт
|
Калій бромід
|
Натрій фторид
|
Кальцій хлорид
|
Натрій нітрит
|
Калій фосфат
|
Цинк нітрат
|
Алюміній хлорид
|
Купрум (ІІ) хлорид
|
Барій нітрат
|
Роботу в парах використовую для закріплення знань. Наприклад, при вивченні у 7 класі масової частки речовини та її обчислення готую наступні завдання: 1. Хімічна сполука містить Фосфор та Оксиген. Масові частки цих елементів відповідно 43,66 та 56,34 %. Визначте формулу сполуки. 2. Хімічна сполука містить Карбон та Оксиген. Масові частки цих елементів відповідно становлять 27,27 та 72,73 %. Визначте формулу сполуки. Учні розв’язують задачі і перевіряють розв’язки один в одного. На рівні одного окремо взятого предмету важко будувати роботу з розвитку пізнавальних процесів, якостей особистості, що зумовлюють розвиток здібностей, формують кругозір, сприяють інтересу до науки. Чергування матеріалу з різних галузей знань (фізика, історія, географія, природознавство, біологія, екологія, українська та зарубіжна література) сприяє розвитку нестандартного мислення, розширенню кругозору. Переваги таких форм роботи: - незвичайність і цікавість змісту; - досить велика активність учнів; - створення в учнів позитивного емоційного настрою; - формування інтересу до предмету. Для того, щоб зацікавити учнів, сформувати у них мотивацію до навчання, вивчення хімії, розвинути допитливість, звернути увагу на хімічні явища у навколишньому середовищі та закріпити знання з предмету використовую «Цікавинки», вірші, уривки літературних творів, повідомлення.
Це дозволяє без перевтоми, негативного ставлення засвоювати матеріал. Одночасно це дає змогу розвивати культуру мовлення, вчитися формулювати та висловлювати власну думку. До прикладу, при вивченні металів повідомляю: «Кров людини червона, бо містить тривалентний Ферум, а кров деяких червів має зелений колір – до її складу входить двовалентний Ферум». При вивченні корозії металів пропоную учням уважно послухати віршовані рядки та уривки з творів і виписати засоби запобігання корозії. Сьогодні існує багато ефективних форм та методів роботи, які орієнтовані на краще засвоєння матеріалу, спонукають учнів до активної діяльності, викликають бажання здобувати нові знання. При вдалому поєднанні традиційних і інноваційних методів та пройомів формуються у школярів предметні, загальнокультурні та ключові компетентності.
подобається
ВідповістиВидалити